۱۳۸۷ فروردین ۱۸, یکشنبه

من،فرهنگ مهر پرور،منوچهرنوذرى وچارلتون هستون





امروز خواندم كه چارلتون هستون هم در سن85 سالگى از بين ما رفت وراچع به چگونگى مرگش هنوز
چيزى گفته نشده.البته من حدس ميزنم چون آلزايمر داشته احتمالا يادش رفته كه زنده است
و من ياد دوست از دست رفته ام فرهنگ مهرپرور افتادم كه چقدر بازى اونو تو بن هور دوست داشت
يادم مياد وقتى به فرهنگ گفتم قراره بن هور رو خانه فرهنگ اكران كنه اونم 70ميليمترى گل از گلش شكفت وجمعه اى كه قرار شد نشونش بدن قبل از من سر قرار حاضر بود وبا هم رفتيم وفيلم رو ديديم و در طول نمايش فيلم فرهنگ چند بار گريه كردووقتى از سينما آفريقا اومديم بيرون فرهنگ گفت چقدر دوست ميداشت كه بن هور رو با كيفيت خوب داشته باشه .از اين ماجرا چند سالى گذشت ومن در نمايشى با منوچهر نوذرى همبازى شدم به اسم تو اين بنگاه معاملاتى چه خبره؟! كه خودش نوشته بود و مجيد جعفرى كارگردانى كرده بود.اين نمايش حدود هشت ماه روى صحنه بود وبعضى روزها تا شش سانس اجراش ميكرديم.منوچهر عجيب فيلم باز بود وكم خواب.روزى سه ساعت بيشتر نمى خوابيد وشبى دو تا سه تا فيلم ميديد.اون موقع وى اچ اس تو بورس بود ولى منوچهر خان ال دى اجاره ميكرد شبى هزاروپونصد تومن و يكى براى خودش ومن كپى ميكرد كه بخش عمده آرشيوم را مديون اين بزرگوار م.يك شب كه اومد پشت صحنه تا حاضرشيم كه بريم اجرا يك نوار بهم داد كه" برو حالشو ببر "گفتم "چيه؟" گفت "نمى گم تا بيشتر حال كنى"بهر حال اجرا تموم شد ويادم نيست به چه مناسبت دو روز تعطيل بوديم.خونه كه رسيدم اول نوار رو گذاشتم تو دستگاه ودر عين ناباورى ديدم بن هوره اونم نسخه كامل وحدود سه ساعت و نيم!!!از خوشحالى شام خورده نخورده نشستم واز روى نسخه اى كه داشتم ودوبله به فارسى بود صداى فارسى رو گذاشتم رو نسخه ى تازه رسيده كه البته 48 ساعت طول كشيد واولين كارى كه كردم يه كپى براى فرهنگ كشيدم وبهش دادم و گفتم تو هم برو حالشو ببر.الان فرهنگ ومنوچهرو بن هور پيش همن ومن هم نسخه فيلمم در ايران علاوه بر آرشيوم گذاشته ام ودر جاى ديگر از دنيا هستم ببينم كى نوبتم ميشه
بپيوست عكسهايى از چارلتون،فرهنگ،نوذرىومن

۴ نظر:

ناشناس گفت...

کامران جان سلام. عکس بی نظیری بود از فرهنگ عزیز. خیلی بهش مدیونم. شاید همه موفقیت کاری خودم رو. بعد از اینکه با اصرار ثریا در کنکور هنر شرکت کردم، کارنامه کنکورم رو بردم پیش ثریا و گفتم، بیا، همه رشته های هنر می تونم برم! اونم گفت، حالا وقتشه که بری پیش فرهنگ، اون با سوادمونه، اون می دونه تو بهتره توی کدوم رشته ادامه تحصیل بدی. فرهنگ هم سنگ تموم گذاشت برام. روحش شاد.
کامی یادته یک شهر از هزار و یک شهرشو؟ معرکه بود.
اگه ناراحت نمی شی، با اجازت من عکس فرهنگ رو کپی می کنم.

Unknown گفت...

سلام جناب آقاي ملك مطيعي
من بيتا هستم خواهر زاده فرهنگ مهرپروراز شما خيلي ممنونم كه خاطره اي از دايي عزيزم نوشتيد و برام خيلي جالب بود و لذت بردم چو ن خيلي سنم كم بود وقتي ايشون از دست دادم..

من گفت...

با عرض سلام

تعجب نکنید که با اینکه مدت زیادی از انتشار این پست می‌گذره، چرا حالا کامنت می‌گذارم. به طور اتفاقی این عکس مرحوم مهرپرور رو در وبلاگتون دیدم.

غرض از مزاحمت بنده این بود که می‌خوام بدونم که آیا در مورد این عکس منبع مشخصی دارید یا خیر. علت اینکه می‌پرسم اینه که بنده در سایت ویکیپدیای فارسی و در صفحه مربوط به مرحوم مهرپرور، عکسی از ایشون رو آپلود کردم.
اینجا:
http://fa.wikipedia.org/wiki/فرهنگ_مهرپرور

اما حالا سایت ویکیپدیا اخطار داده که این عکس منبع موثقی نداره و وضعیت کپی‌رایت اون مشخص نیست و اگه تا چند وقت دیگه این اطلاعات رو مشخص نکنید، عکس رو حذف می‌کنه.

حالا می‌خوام بدونم که آیا شما وب‌سایت و یا جایی رو می‌شناسید که به عنوان منبع این عکس قابل شناسایی و معرفی باشه؟ اگر این عکس رو از دوست نزدیکی دریافت کرده باشید که بتونه تایید کنه که انتشار عکس مشکلی نداره، باز هم خیلی خوبه. از هر راهنمایی دیگه‌ای که به بنده برسونید بسیار سپاس‌گذارم.

من مجدداً این صفحه رو برای پاسخ‌تون چک خواهم کرد و یا می‌تونید با این آدرس بنده رو مطلع کنید:
fun.ism
ات-جیمیل-دات-کام

از حسن توجه شما و راهنمایی‌تون پیشاپیش تشکر می‌کنم.
موفق باشید

جهنم دره گفت...

سلام دوست عزیز
این عکس رو خود فرهنگ به من داد تا جایی که یادم میاد اون رو تو یه عکاسی در سعادت آباد گرفته بود.اون موقع ها ما غیر از رادیو با هم فیلم تبلیغاتی میساختیم.این عکس برای کارت دعوت بمناسبت یاد بودش هم استفاده شد.به هر حال عکس مورد نظر از آرشیو خودمه و احتمالا همسر مهربانشون هم این عکس رو دارن